Fri frakt över 2500kr

Varukorgen är tom

    Köp- och leveransvillkor

    Användning och giltighet:
    Dessa köpvillkor tillämpas vid samtliga köp från Lantbruksprylar.se som är ett varumärke ägt av Bondeprylar Sverige AB, nedan kallad BP.

    1. Beställning

    1.1 En beställning är bindande och medför betalningsskyldighet så snart en orderbekräftelse utfärdats av BP(gäller endast beställning via webbshop).

    2. Priser

    2.1 BP s priser är angivna exklusive moms och frakt. OBS att på hemsidan visas BPs priserexkl. moms som standard, detta kan väljas i menyn under loggan. Vi reserverar oss för momsändringar samt pris- och valutaförändringar som står utanför vår kontroll. Vi reserverar oss för ändringar i sortiment, produktutförande och eventuella pris- och tryckfel i utskick och på hemsidan.

    2.2 Alla order som överstiger 2500 kr exkl. moms levereras fraktfritt om inget annat anges (läs mer under punkt 2.4). För order som understiger 2500 kr exkl. moms debiteras en fraktavgift på 49-289kr inkl. moms beroende på vilken vara det gäller. Extra frakttillägg för skrymmande gods tillkommer på varor som skickas är skrymmande, Ring för information om specifik produkt.  (se punkt 2.4). Eventuella färjekostnader till mottagare på öar står kunden för. Frakttillägg tillkommer på samtliga utlandsleveranser,(Danmark & Finland).

    2.3 Delas leveransen på fler försändelser än kund själv valt medför det inga merkostnader för kund. Du kan alltid avbeställa en restnoterad artikel. Görs inte det, sänder BP varan så snart den kommit in på vårt lager igen.

    2.4 Produkter av skrymmande art, på webbshopen märkta med ”OBS! Frakttillägg!” debiteras ett frakttillägg oavsett ordervärde. I vissa fall tillkommer frakt i efterhand som tex. balkupor

    3. Leverans

    3.1 Leverans sker samma dag eller dagen efter när det gäller  Akuta varor till Lantrukare såsom Vajer, Rep, utgödslingsdelar m.m  oftast samma dag (förutsatt att varorna finns på lager) och leveranstiden från lagret till mottagaren är ca 3-5 arbetsdagar med förbehåll på förseningar som vi inte kan kontrollera. Övriga produkter som skickas från externt lager skickas inom 2-3 arbetsdagar. Till vissa postnummer trafikerar inte transportören dagligen utan har fastställda dagar för leverans och i dessa fall kan leveranstiden öka något. Order som beställs senast kl 13:00 och som levereras som paket skickas samma dag (förutsatt att varorna finns på lager) och leveranstiden från lagret till mottagaren är ca 1-5 arbetsdagar.

    3.2 BP förbehåller sig rätten att innan orderbekräftelse sker ändra sina leveransvillkor utan i förväg gjord avisering.

    3.3 Vid transport till kund bär BP ansvar för att produkten kommer fram i oskadat skick.

    3.4 BP förbehåller sig rätten att debitera kunden eventuella fraktkostnader för outlöst gods, kostnad för detta är 250-500kr exkl.moms beroende på sändningens art och storlek eller om försändelse kommer i retur till BP på grund av felregistrerade uppgifter kommer BP debitera kund för fraktkostnad och hantering för försändelse.

    4. Ångerrätt

    4.1 Du som konsument har full ångerrätt inom 14 dagar från mottagandet. Vid retur ska kopia på fakturan bifogas, och även meddelande om anledning till retur. Frakter i samband med byten eller retur betalas av kunden. BP tar inte emot returer mot postförskott eller efterkrav. Kund bestämmer själv hur du skickar tillbaka varan men tänk på att du ansvarar för varan tills den når säljaren, alltså även under transport. Kundanpassade varor kan ej returneras! Tex. kapade rep, stållinor, kablar m.m.

    4.2 Om produktens kvalitet har påverkats till följd av att kunden har hanterat den mer än vad som är nödvändigt för att undersöka dess egenskaper eller funktioner, så kommer BP göra ett avdrag på återbetalningen motsvarande varans värdeminskning. Återbetalning till kund ska göras inom högst 14 dagar.

    5. Äganderättsförbehåll

    5.1 BP förbehåller sig rätten till det försålda intill full betalning erlagts.

    6. Transportskador

    6.1 Har annan produkt levererats än den kunden beställt eller om produkten är skadad, ska kunden anmäla skador till transportören och BP inom 3 dagar från mottagande av godset. Det är kundens ansvar att noggrant kontrollera att godset är oskadat och att alla kollin erhållits. Anmälan senare än 3 dagar godkänns ej. Felaktig produkt returneras fraktfritt under förutsättning att av BP lämnade instruktioner följs.

    6.2 Reklamation vid garantianspråk skall anmälas per telefon eller e-post. Anmälan skall göras efter högst 14 dagar då fel påträffats, om varan används trots fel så gäller ej garantin för varan. Reklamerade varor skall vara rengjorda samt väl emballerade vid retur. Vid godkänd reklamation står BP för returfrakt. Reklamationer av svårbedömd art vidarebefordras till tillverkaren för bedömning. BP ersätter ej kostnader för reparationer av annan verkstad, resekostnader och dyl. om ej detta avtalats med oss.

    6.3  Reklamationer 
    Konsumentköplagen föreskriver 3 års reklamationsrätt för privatpersoner, oavsett vilken garantitid som gäller på en produkt. Reklamationen skall göras inom skälig tid från det att felet upptäckts. Vid reklamation efter det att garantitiden utgått skall köparen kunna påvisa att det uppkomna felet fanns på produkten redan vid leveranstillfället. För att säljaren ska ansvara för felet på varan krävs att felet är ursprungligt, det vill säga att det fanns redan när du köpte varan. Fel som visar sig inom sex månader anses alltid vara ursprungliga fel, som säljaren ska åtgärda utan kostnad för dig. Han behöver dock inte ta ansvar för felet om han kan bevisa att du har orsakat det, till exempel genom att inte ha följt skötselanvisningar eller vanvårdat varan. Efter sex månader är det du som ska visa att varan hade ett ursprungligt fel.

    7. Betalningsvillkor

    7.1 Som företagare kan betalningen ske mot faktura samt 14 dagars billmate faktura till privatpersoner. Konsument och även företagare kan välja att betala med bank-/betal-/kreditkort (gäller endast vid köp i webbutiken), eller swishbetalning. 

    7.2 Faktura: Fakturans betalningsvillkor är 30 alt 14 dagar från fakturadatum beroende på fakturaval. Fakturarätt gäller för aktiebolag, handelsbolag eller enskild firma. För att handla mot faktura måste du ange ditt personnummer eller organisationsnummer. Expeditionsavgift utgår inte. Vid försenad betalning utgår dröjsmålsränta enligt lag samt lagstadgad påminnelseavgift. Fakturan skickas med Epost alt.post. Om så icke sker, ansvarar kunden själv för att snarast meddela BP detta så att ny faktura kan skickas. BP genomför sedvanlig kreditupplysning. 

    7.3 Kortbetalning (gäller endast vid köp i webbshop): Vid kortbetalning skyddas betalning utav payson. Pengarna dras från ditt konto vid beställningstillfället. Kund är skyldig att tillse att medel finns på kortkontot fram tills BP tillgodogjort sig betalningen för hela beställningen.

    8. Personuppgifter (GDPR)

    De personuppgifter som kund lämnar till Bondeprylar Sverige AB används och sparas för att Bondeprylar Sverige AB ska kunna fullfölja sina åtagande mot kund. Bondeprylar Sverige AB förbinder sig att inte använda personuppgifter för marknadsföring, försäljning till tredje part m.m. utan kunds medgivande.

    Genom att handla hos Bondeprylar Sverige AB accepterar vår behandling av dina personuppgifter. Vi värnar om din personliga integritet och samlar inte in fler uppgifter än nödvändigt för att behandla din beställning. Vi säljer inte dina uppgifter och ger aldrig ut till tredje part utan rättslig grund

    Bondeprylar Sverige AB är ansvarig för behandlingen av personuppgifter som du lämnat till oss som kund. Dina personuppgifter behandlas av oss för att kunna hantera din beställning samt i de tillfällen då du har önskat nyhetsbrev eller kampanjerbjudanden – för att kunna anpassa marknadsföringen åt dina individuella behov.

    Den 25 maj 2018 trädde en ny lag i kraft – GDPR. Det är en gemensam lag som skall göra att samma regler gäller överallt i hela Europa. GDPR ersätter personuppgiftslagen (PUL), som har varit en svensk lag sedan 1988. Med GDPR måste alla organisationer, handlare och företag ha ett större ansvar på att ha kontroll på sina kunders uppgifter.

    Nedan listat information om hur vi i enlighet med dataskyddsförordningen (GDPR) lagrar och behandlar dina uppgifter.

    8.1 Vad är en personuppgift?
    En personuppgift är all information som direkt eller indirekt kan hänföras till en fysisk person.

    8.2 Vilka uppgifter lagrar vi?
    För att kunna hantera din beställning samt svara på frågor relaterat till din order (kundtjänst) lagrar vi ditt förnamn- och efternamn, adress, telefonnummer, e-postadress, ip-adress och köphistorik.

    Dina uppgifter lagras så länge vi har en rättslig grund att behandla dina uppgifter, exempelvis för att fullfölja avtalet mellan oss eller för att efterleva en rättslig förpliktelse enligt exempelvis bokföringslagen.

    8.3 Rättslig grund
    I samband med ett köp behandlas dina personuppgifter för att fullfölja avtalet med dig. Marknadsföring, kampanjer och liknande utskick sker efter samtycke från dig.

    8.4 Vilka uppgifter delas och med vilket syfte?

    8.4.1 Betalleverantör
    Vid genomförande av köp, delas information med vår betalleverantör. Det som lagras är förnamn, efternamn, adress, e-postadress och telefonnummer. Väljer du att betala med faktura sparas även personnummer hos betalleverantören. Informationen sparas för att kunna genomföra köpet och för att skydda parterna mot bedrägeri. De betalleverantörer (betaltjänster) som vi använder oss av är: Payson.

    8.4.2 Fraktbolag
    För att kunna leverera dina beställningar och slutföra vårt avtal måste vi dela med specifik information med fraktbolaget. Det som delas med fraktbolaget är förnamn, efternamn samt adressuppgifter för leverans. E-postadress och/eller mobilnummer kan även komma att delas med fraktbolaget för avisering. De fraktbolag vi samarbetar med är: DHL och PostNord.

    8.4.3 Nyhetsbrev
    Har du valt att prenumerera på vårt nyhetsbrev delas förnamn, efternamn och e-postadress med vår nyhetsbrevsleverantör. Detta för att kunna hålla dig uppdaterad med information och erbjudanden i marknadsföringssyfte. De företag för nyhetsbrev vi samarbetar med är: Mailchimp.

    8.5 Rätten till tillgång.
    Du har rätt att få utdrag av all information som finns om dig hos oss. Utdrag levereras elektroniskt i ett läsbart format.

    8.6 Rätt till rättelse
    Du har rätt att be oss uppdatera felaktig information eller komplettera information som är bristfällig.

    8.7 Rätten att bli glömd
    Du kan när som helst be att uppgifterna som avser dig raderas. Det finns få undantag till rätten till radering, som till exempel om det ska behållas för att vi måste uppfylla en rättslig förpliktelse (exempelvis enligt bokföringslagen).

    8.8 Ansvarig för dataskydd
    Bondeprylar Sverige AB är ansvarig för lagring och behandling av personuppgifter i webbutiken och ser till att reglerna efterföljs.

    8.9 Så skyddar vi dina personuppgifter
    Vi använder oss av industristandarder som SSL/TLS för att lagra, behandla och kommunicera känslig information som exempelvis personuppgifter och lösenord på ett säkert sätt.

    9. Andra uppgifter

    Bondeprylar Sverige AB
    Näsgatan 2338773 Löttorp
    559149-0486

    10. Force Majeure

    10.1 BP är inte ansvarig för försenad prestation orsakad av omständighet utanför Bps rimliga kontroll och är i sådant fall berättigad till tilläggstid för uppfyllelse av sina åtagande. Exempel på omständigheter utanför BPs rimliga kontroll är strejk, terroristdåd, krig, leverantörs-, transport- eller produktionsstörningar, valutakursändringar, myndighetsåtgärd, lagstiftning eller naturkatastrof. Om sådan omständighet varar mer än 2 månader, äger vardera parten rätt att säga upp avtalet utan att den andre har rätt att erhålla eller skyldighet att utge ersättning.

    11. Garanti 

    11.1 Gäller 1 år från inköpsdatum. Garantin gäller ej batterier, slitdelar samt handhavandefel.

    För ett lönsammare lantbruk

    Lantbruksprylar grundades 2009 och fokuserar på att erbjuda högkvalitativa produkter till rimliga priser.
    Vårt mål är att alltid upprätthålla hög kvalitet, erbjuda bra priser och ha hög leveranskapacitet. 
    Vi strävar alltså efter att säkerställa kvalitet och bra service i alla led av vår verksamhet.

    Gå med i vårt nyhetsbrev

    Få information om erbjudandet och nyheter från oss på bondeprylar.se

    Copyright © 2024 Lantbruksprylar.se - Powered by Sitesmart